مجسمه دکوری چیست و چه تاریخچه ای دارد؟

مجسمه سازی یکی از پر قدمت ترین هنرهای تجسمی دست بشر است. هنر تجسمی یا هنر بصری هنرهایی را شامل می‌گردد که مبتنی بر حس بینایی باشند. همچون نقاشی، فیلم، مجسمه سازی، معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و … 

هنر مجسمه سازی، تندیس گری یا پیکره تراشی در واقع هرگونه شکل دادن یا ریخت دادن به اشیاء به شکل سه بعدی است. که هنرمند از طریق آن قصد در بیان یک مقصود را داشته باشد. این شکل دادن ممکن است با تکنیک و روشهای متفاوتی هم چون تراشیدن، ریختگری و برهمگذاری و غیره صورت گیرد. همچنین مواد و مصالح مجسمه سازی هم بی شمار هستند. مجسمه می‌تواند از سنگ، چوب ، سرامیک، فلز و انواع مواد مدرن‌تر مجسمه سازی همچون رزین‌ها ساخته شوند.

انواع مجسمه ها و کاربرد آن

مجسمه های دکوری را می‌توان بر اساس معیارهای متنوعی دسته بندی کرد. یکی از این معیارها کاربرد آن در فضای داخل یا خارج از منزل است. بسیاری از مجسمه ها برای فضای بیرونی همچون سردرها و ورودی ساختمان یا برای فضای حیاط و باغ و باغچه ساخته می‌شوند. که معمولاً ابعاد بزرگتری داشته و از موادی مقاوم در برابر آب و باران و همچنین تابش نور خورشید ساخته می‌شوند. معمولاً از اینگونه از مجسمه‌ها به عنوان مجسمه های فضای باز نام می‌برند.

امروزه در بسیاری از اماکن عمومی همچون رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها و … و همچنین در فضای شهری از مجسمه های فضای باز به شکل گسترده‌ای بهره گرفته می‌شود.

اما مجسمه های دکوری فضای داخلی خانه که معمولا دارای ابعادی کوچک تر بوده و تنوع بیشماری دارند. این مجسمه ها یکی از محبوب ترین اجسام دکوری و زیبای مورد استفاده در خانه ها می‌باشند. شاید کمتر خانه‌ای باشد که در آن هیچ تندیس یا مجسمه دکوری ای یافت نشود. چرا که یک مجسمه زیبا و همخوان با محیط به کلی محیط خانه را تغییر داده و به آن روح می‌بخشد.

در میان مجسمه های دکوری داخل خانه، مجسمه های رزینی امروزه بسیار متداول شده اند. امکان قالبگیری و ساخت سریع و اشکال بسیار متنوع و گسترده، ظاهری با جزییات و زیبایی بالا، و همچنین تنوع در رنگامیزی و قیمت اقتصادی و بسیار مناسب، از جمله دلایل محبوبیت و فراوانی مجسمه های از جنس رزینی می‌باشند.

رزین های متفاوتی با خواص مختلفی در هنر مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این رزین ها رزین های پلی استر می‌باشند. مجسمه های ساخته شده از رزین پلی استر، از تنوع، ظرافت، زیبایی و دوام مناسبی برخوردارند و به علاوه قیمت آن‌ها نیز بسیار مناسب است.

یکی دیگر از معیارهای دسته بندی مجسمه ها نحوه قرار گیری مجسمه در فضا می‌باشد. با توجه به این معیار پیکره‌ها غالباً در دو دسته‌ی ایستاده یا دیواری قرار داده می‌شوند. درحالی که برخی مجسمه ها بر روی دیوار نصب می‌شوند، برخی دیگر از مجسمه ها دارای پایه بوده و خود به شکل ایستاده بر روی سطح قرار می‌گیرند.

مجسمه های ایستاده با ابعاد بزرگ، خود به خودی خود یک سازه‌ی کامل هستند. و با قرار گرفتن در خانه به کلی شکل و دکوراسیون محیط را تغییر می‌دهند. یکی از ویژگی‌های انواع ایستاده با ابعاد بزرگ، جلب نظر کردن و برانگیختن توجه مخاطب در اولین نگاه است.

از طرف مقابل مجسمه های ایستاده با ابعاد کوچک که به مجسمه رومیزی نیز معروف می‌باشند می‌توانند به جزییات و زیبایی فضای خانه شما بیافزایند. این شکل از اجسام دکوری با توجه به ابعاد کم در تمامی فضاها قابل استفاده می‌باشند. ابزار بسیار قدرتمندی برای انتقال مفهوم و حس مورد نظر شما می‌باشند و در گوشه و کنار هر میز و فضایی قابل استفاده می‌باشند.